reklama

Život sa po šesťdesiatke ešte len začína

Keď som dovŕšil šesťdesiatku, napísal som svojim príbuzným a priateľom: "Mám taký slávnostný pocit, že sa môj život ešte len začína". Ani som netušil, akú som napísal pravdu. Dožil som sa svadby našich 3 detí, narodenia 7 vnúčat, veľa som prednášal, v zdraví som prežil dve náročné operácie, všeličo som napísal, preložil a publikoval...A začal som písať blogy.Preto Vám môžem dosvedčiť, že najkrajší úsek života sa začína po šesťdesiatke. Človek už vie (alebo má vedieť), čo má v živote hodnotu -  a spravidla má ešte dosť síl, aby urobil to, čo v mladších rokoch nemohol a nestihol.Skúsenosti nejedného seniora to potvrdzujú. Goethe mal asi 83 rokov, keď dopísal druhú časť Fausta. Viktor Frankl, svetoznámy zakladateľ logoterapie, ešte ako 90 - ročný chodil prednášať do Brna.  Keď kardinála Ratzingera zvolili za pápeža, mal 78 rokov. Dodalo mi to veľkú nádej: ak on mal odvahu robiť pápeža v tomto veku, tak to nemusí byť také beznádejné ani s nami. Aj my, seniori na Slovensku, máme šancu na plodný, aktívny život.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (162)

Aby sme sa vrátili do každodenného života, spomeniem moju tetu, ktorá zomrela vo veku 98 rokov. V posledných rokoch bola už veľmi slabá, brala množstvo liekov, potrebovala takmer vo všetkom pomoc, ale hlavu mala v poriadku. Veľa čítala, napríklad dva roky pred smrťou za týždeň prečítala 700 - stránkovú knihu. Každý deň si vypočula rozhlasovú kázeň a jej obsah vedela logicky a súvisle zopakovať (aj skritizovať). Toto mi dodáva veľkú nádej: človek môže byť zdravotne na dne, a pritom myslenie, tento neoceniteľný dar, môže mať v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pravda, nesmieme sa dať pomýliť nejakými malichernosťami.

Napríklad tým, že od istého veku sa vás často budú pýtať na zdravie. Naučte sa odpovedať slovami môjho vzácneho priateľa, osemdesiatnika Janka: "S malou údržbou veľmi dobre." Je to prevencia trápneho vypytovania sa na prostatu, kĺby, vysoký tlak, infarkt a rakovinu.

S tou údržbou je to pravda, ale akosi jej pribúda.

Nedajte sa odradiť nechuťou, ak vás prestáva baviť denne absolvovať množstvo terapeutických obradov.

Možno zažijete šok, keď Vám prvý raz ponúkne miesto v autobuse nie mladé dievča, ale starší pán alebo dáma v rokoch. Nič si z toho nerobte, zvyknete si na to.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nech vás netrápi, ak vás so srdečným objatím privíta šarmantná dáma, a vy nemáte tušenie, kam ju máte zaradiť. Na zabúdanie máte už nárok.

Je ťažké pri každej príležitosti nepovedať svoj názor, hoci všetko viete lepšie ako tí druhí.

Vaši známi, majú veľa problémov a svojimi radami určite by ste im pomohli. Určite by ste dobre poradili, ako zvládnuť situáciu, ktorú ste vy svojho času nezvládlil. Ale radím vám radšej mlčať, ak nechcete stratiť všetkých priateľov.

Ak sa vás na niečo spýtajú, žiada sa vám vysvetliť vec v celej jej zložitosti - veď sa vám okamžite vybaví toľko skúseností a také množstvo užitočných poznatkov. Ale ľudia sú netrpezliví - pri ďalšom stretnutí sa vás už nebudú pýtať na nič. Niekto by vám mohol bezočivo povedať, že na jednoduchú otázku nemáte odpovedať prednáškou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako som povedal, to sú drobnosti, nedajte sa nimi pomýliť. Podstatné je, že 60 - roční muži majú pred sebou priemerne ešte 16 rokov, 60 - ročné ženy 21 (údaj Štatistického úradu z r. 2006). Aby ste patrili k nadpriemerným čo do veku aj kvality života v pokročilom veku, dovoľte, dovoľujem si vám porozprávať, čo sa mne osvedčilo.

  • Pre zdravú, aktívnu starobu najdôležitejšia je psychika. Mať ľudí rád a pomáhať. Nájsť niečo, čím môžem byť užitočný. Čítal som výrok storočného bývalého diplomata: podľa neho tajomstvom dlhovekosti je dobroprajnosť.

  • Odpustiť všetkým, ktorí sa proti nám previnili. Neodpustiť znamená vláčiť so sebou ťarchu, ktorá nás zaťažuje, ničí radosť zo života a môže byť príčinou psychosomatických chorôb.

  • Odpustiť aj sebe, hoci to môže byť ťažšie ako odpustiť druhým. Život je proces učenia - najmä z vlastných chýb, a tak je to v poriadku. Človek je tvor, ktorý padá a stáva, padá a stáva, a tým sa dostávame dopredu. Zmieriť sa s tým, že nie sme rytiermi bez bázne a hany,. Buďme vďační, že sme normálnym človekom, ktorý robí chyby, ale sa ich snaží neopakovať..

  • Vyhodíme multivitamíny, vyhýbame sa zázračným liečiteľom. Na trhu zdravia sa tmolí veľa šarlatánov a podvodníkov.

  • Starý človek sa má viac pohybovať a menej jesť.

  • Pohyb: Snažím sa trikrát do týždňa mať dlhšiu prechádzku v lese. Nemám nič proti fitness-centrám, ale človek je tak projektovaný, že potrebuje priamy kontakt so živou prírodou, s pôdou a vzduchom.

  • Strava: kedysi som vydal knižku Zajtra budeme opäť zdraví. Je dávno vypredaná, možno ju vylepším - najmä odporúčaniami Hildegardinej medicíny - a dám na internet. Tu len telegraficky niekoľko základných vecí.

- Vylúčiť konzervy, éčka, údenárske výrobky, obmedziť sladké a bielkoviny živočíšneho pôvodu.

- Konzumovať veľa zeleniny a denne trochu ovocia. Asi 1/3 stravy má byť surová (napr. šaláty).

- Najdôležitejšie sú celozrnné obilniny: pšenica, najmä špaldová pšenica (Triticum spaltum - má optimálne zloženie esenciálnych aminokyselín); pre zdravých sú vhodné aj ovsené vločky

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Jesť dostatok plnohodnotných bielkovín rastlinného pôvodu (fazuľa, sója, orechoviny). Aj pšenica obsahuje 12% bielkovín; špaldová pšenica až 16%.

- Tuky: optimálne sú oleje s vysokým podielom polynenasýtených mastných kyselín (slnečnicový; repkový od firmy Bell), vhodný je aj olivový olej, z rastlinných tukov Flora. Pozor na margaríny: bravčová masť škodí menej ako lacné stužené tuky.

- Každý človek je iný. Čo nám nerobí dobre, to nejeme alebo jeme len málo.

Napriek zdravej výžive starneme a raz budeme stari. Po šesťdesiatke sa život nielen začína, ale sa aj končí. A štatistika je vec záludná. Ak ste muž, priemerne budete žiť ešte 16 rokov. Keďže ide o štatistickú pravdepodobnosť, možno sa dožijete - ako moja teta - aj 98 rokov. Ale nikto vám nezaručí, že o mesiac nebudete čítať blogy prostredníctvom nebeských serverov.

Zoči - voči týmto skutočnostiam som sa rozhodol, že budem žiť naplno a nebudem si robiť starosti z môjho veku. Na to, čo mám urobiť, budem mať dosť času.

Ladislav Lencz

Ladislav Lencz

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vášnivo rád sa učím, vďaka tomu sa necítim starý. Učím sa od svojej manželky, detí, vnúčat - aj tým, že píšem blogy. Veľa som sa naučil od svojich študentov a od ľudí iných názorov, včítane kritikov mojich blogov. Čo som pochopil, snažím sa odovzdať druhým - so striedavým úspechom. Od Ježiša sa učím najťažšej disciplíne: byť láskavým človekom a pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu