reklama

Aj z najhoršej situácie možno vyťažiť niečo dobré

Pred rokmi som viedol víkendové stretnutie s krásnymi dynamikami, založenými na zážitkovom učení. Začali sme v piatok odpoludnia s ľuďmi, ktorí - okrem niekoľko výnimiek - nikdy sa nevideli, a už za niekoľko hodín, ešte v prvý deň stretnutia, sa vybudovala skvelá atmosféra, akoby účastníci už dlhé roky boli dobrými priateľmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

(Slovo dynamika tu znamená hravé cvičenie, kde účastníci sú postavení do modelovej situácie, na ktorú majú reagovať. Okrem toho, že je to zábavné až vzrušujúce, je to účinný spôsobom sociálneho učenia, formovania osobnosti a postojov. Jednoduchý príklad: Jeden účastník má zaviazané oči, a voľné ruky, druhý vidí, ale má zviazané ruky, - a táto dvojica dostane spoločnú úlohu. Je to dobré cvičenie na spoluprácu.)

Ako som povedal, začalo sa to nádherne; nastal však zlom, keď sa večer začali obliekať, aby na noc odišli domov. Traja účastníci zistili, že im zmizli vetrovky - bolo to totiž v zime. Vetrovky sme si odložili na chodbe, kam mali prístup aj iní. Medzi poškodenými bol aj vysokoškolák, ktorý povedal, že má prísnych rodičov, doma ho čaká poriadny výprask. Ďalší poškodený sa obával, že cesta domov v mraze a bez vetrovky skončí s poriadnym prechladnutím. Krásna atmosféra sa rozplynula a nálada klesla hlboko pod bod mrazu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bol som si vedomý, že niečo musíme urobiť. Nemohol som pripustiť, aby sa ďalší priebeh stretnutia odohral v tieni kriminálneho činu a účastníci sa rozišli so zlými spomienkami. Ráno v kúpeľni - v prvej polhodinke po prebudení mi prichádzajú najlepšie nápady - sa mi vynorilo riešenie: v druhý deň stretnutia urobíme v prospech poškodených zbierku.

Bol som milo prekvapený, že z výnosu zbierky - hoci účastníci boli ľudia s neveľkými príjmami - každý poškodený si mohol kúpiť kvalitnú zimnú vetrovku.

Tento jednoduchý príbeh mal pre mňa veľký význam, ovplyvnil môj ďalší život.

Pochopil som jednu z najdôležitejších vecí, ktorú som v živote potreboval. Mohol by som to formulovať takto: "Aj z najhoršej situácie možno vyťažiť niečo pozitívne." V tejto veci nie som úplne originálny, okrem osobných zážitkov ma inšpiruje terapeutická zásada Viktora E. Frankla: "Neexistuje situácia, ktorej nie je možné dať zmysel." Platnosť tejto zásady, vytvorenej v rámci svojej terapeutickej praxe, mal možnosť si overiť aj v koncentráku. Napísal o tom krásnu knihu, preloženú do češtiny: "A přesto říci životu áno." Je to múdrosť overená v podmienkach koncentráku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som v situácii, ktorá sa zdá beznádejná, spomeniem si na ukradnuté vetrovky a pustím sa do toho s nádejou na ďalšiu peknú skúsenosť.

Ladislav Lencz

Ladislav Lencz

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vášnivo rád sa učím, vďaka tomu sa necítim starý. Učím sa od svojej manželky, detí, vnúčat - aj tým, že píšem blogy. Veľa som sa naučil od svojich študentov a od ľudí iných názorov, včítane kritikov mojich blogov. Čo som pochopil, snažím sa odovzdať druhým - so striedavým úspechom. Od Ježiša sa učím najťažšej disciplíne: byť láskavým človekom a pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu