reklama

Princezničky na návšteve

Hanka a Majka, šesťročná a štvorročná. Až to vyráža dych, aké sú deti krásne. Všetky deti. V lete strávili u nás niekoľko dní. Prekvapili nás hneď po príchode.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Bez toho, žeby ich k tomu niekto vyzval, krásne si poukladali veci na vyhradené miesto. To sa opakovalo každý večer, keď išli spať. Do izby by nevstúpili v topánkach a do schodišťa by nevyšli v papučiach - musel som si dávať pozor, aby som tieto pravidlá zachovával aj ja a nemuseli ma napomínať.

Druhý deň ráno si hodili kocku - Hanke vyšlo „prejavovať lásku ako prvý". (To je taká výchovný hra: na každej ploche kocky je výchovná úloha.) Hneď nás všetkých vyobjímala. Snažila sa podľa toho aj správať, všetkým prejavovala drobné pozornosti. Viackrát sa jej to podarilo a raz nie - potom vysvetľovala babke, prečo nie. Povedala, že v hlave mala akýsi zmätok. Prekvapilo ma, že vie pomenovať svoje vnútorné prežívanie. Aj deti majú svoje zápasy a slabé chvíle.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale zábrany, tie nemajú. Kedysi som viedol kurzy komunikácie, s dôrazom na otvorenú komunikáciu. Moje vnúčatá to nepotrebujú. "Dedo, smrdíš," - povedala s pôvabným úsmevom Hanka. Bolo to v horúcom lete, spotil som sa, a pot nevonia. Ale obrátilo sa to na dobré: vzal som z poličky "eau de toilette for men", ktorá sa stala významnou atrakciou dňa. Naše princezničky voňali od hlavy až po päty, a dedo samozrejme tiež.

Pekne sa vedeli spolu hrať, bola v tom ústretovosť aj tvorivá fantázia. To ma osobitne tešilo, lebo mladá generácia, ktorú vychováva televízia, nevie sa hrať. Tvoria dobre zohratú dvojicu, vedia sa dohodnúť. Len raz sa to nepodarilo. Babka pred obedom priniesla akúsi vysokú sedačku, aby Majka dosiahla na stôl. To bol kameň úrazu: Hanke sedačka asi pripadala ako trón, a na tróne chcela sedieť ona. Márne som ju presviedčal, že sedieť na normálnej stoličke je privilégiom dospelých a veľkých, a ona je už veľká - urazená odišla do izby, hodila sa na váľandu a nechcela sa vrátiť k obedu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre, - pomyslel som si, - veď prídeš, až budeš mať hlad. Ale babka išla za ňou a čosi jej pošuškala. Hanka sa zrazu vrátila a bez problémov si sadla na obyčajnú stoličku. Pýtal som sa babky, ako to dokázala. Povedala jej, že cez polievku bude sedieť na tróne Majka, po polievke ju vystrieda ona - a to pomohlo. Hanka sa obávala, že sa musí vzdať sedenia na tróne, a to bolo nad jej sily. Majka po polievke so samozrejmosťou uvoľnila svoje vznešené miesto a prepustila ho Hanke.

Vrcholom posledného dňa bolo spoločné pečenie chleba. Napred jedna odvážila 250 g múky, potom druhá. Jedna pomocou odmerky pridala soľ, druhá cukor. A keď domáca pekárnička miesila cesto, bolo to vzácnejšie ako televízna show. Tie sú aj tak na jedno kopyto. Že sa hotového chleba nedočkali, lebo prišiel ocko odviezť ich domov, to ich už netrápilo. Keď sa objavil vo dverách, zabudli na chlieb, zabudli na deda, zabudli na všetko. Ocko je ocko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekoľko dní sme smeli žiť s dvoma princezničkami, ktoré k nám priniesli čosi ako vôňu neba.

Musel som to povedať ich mame. Možno ani nevedela, aké má skvelé dcéry. Povedal som jej, že zasiala veľa dobrých semienok, ktoré už klíčia a postupne budú rásť. Keď ju vzmáha únava z jej ratolestí so zjavným prebytkom energie, nech si spomenie, že jej námaha nie je zbytočná.

Ladislav Lencz

Ladislav Lencz

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vášnivo rád sa učím, vďaka tomu sa necítim starý. Učím sa od svojej manželky, detí, vnúčat - aj tým, že píšem blogy. Veľa som sa naučil od svojich študentov a od ľudí iných názorov, včítane kritikov mojich blogov. Čo som pochopil, snažím sa odovzdať druhým - so striedavým úspechom. Od Ježiša sa učím najťažšej disciplíne: byť láskavým človekom a pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu