reklama

Talent, ktorý by sme nemali zakopať

Sloboda po roku 1989 mala aj obete, jednou z nich je môj priateľ, volajme ho Imro. Dom, kde bývajú, potreboval generálku, tak po novembri začal podnikať, aby na to mal a aby svojim deťom lepšie mohol pomáhať. Rozvíjalo sa to sľubne, ale jeho spoločník ho podviedol a jemu ostali len dlhy a skrachovaný podnik Banálna story, v našich najnovších dejinách mnohokrát opakovaná. Jeho však veľmi trápila, dostal z toho mozgovú príhodu. Je ochrnutý, nechodí, je v domácom ošetrení, stará sa o neho jeho manželka. Robí to už vyše osemnásť rokov bez dovolenky, len s 2 - 3 niekoľkodennými prestávkami, keď Imro na niekoľko dní musel do nemocnice.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Ak niekto vážne ochorie, príbuzní a priatelia ho navštívia raz, niektorí dvakrát - a dosť. Deti občas, najmä na výročité sviatky alebo keď je to potrebné z praktických dôvodov - veď majú svojich starostí viac ako dosť. Ja ako dôchodca som na tom lepšie, v návštevách pokračujem dodnes - nie tak často, ako by som chcel a možno aj mal, ale pokračujem.

Všetko išlo pomerne dobre až po druhú mozgovú príhodu. Po nej už roky ani s pomocou druhých nestáva z postele, maximálne sa s pomocou manželky posadí. A stratil reč: všetko rozumie, môže pozerať televíziu, ale nemôže hovoriť, vydáva len neartikulované zvuky. V istom období to robil často a hlasite, v posledných mesiacoch trochu menej. Aj vtedy, keď som prišiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Imro, bolí ťa niečo? - pýtal som sa raz. Potrasie hlavou, nič ho nebolí.

- Hneváš sa? - pýtam sa ďalej. Nie, nehnevá sa. Možno sa mu uľaví, keď pokrikuje.

Radím sa s jeho manželkou: možno mu prekáža, že sa my spolu bavíme a on sa nemôže zapojiť do konverzácie. Aj mňa mrzí, že sa s ním nemôžem normálne porozprávať. Dozvedám sa, že to je problém aj detí a (dospelých) vnúčat, s výnimkou jednej vnučky, ktorá dokáže s ním veľmi dobre komunikovať.

Tu som spozornel: ak to dokáže jeho vnučka, mal by som to dokázať aj ja.

Pri najbližšej návšteve urobil som z podania ruky slávnostný obrad. Sadol som si k nemu čo najbližšie tak, aby vnímal moju blízkosť a videl ma. Pri rozhovore s jeho manželkou som sa častejšie obracal k nemu, dával som mu jednoduché otázky, na ktoré môže prikývnuť alebo potriasť hlavou a tak vyjadriť nesúhlas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Účinok ma prekvapil. Prvý raz po dlhej dobe sa usmieval, nie raz, ale zakaždým, keď som sa k nemu obrátil. Som nadšený touto zmenou - musím ho častejšie ako dosiaľ navštevovať.

Možno to nepriamo pomáha aj Imrovej žene. Nemá to ľahké, všeličoho sa musela vzdať, z dvíhania a skláňania sa nad posteľ má problémy s chrbticou. Je to svojou vzdelanosťou a rozhľadom mimoriadna žena. Žasnem, koľko vzácnych osobností pozná, je živou encyklopédiou slovenských kultúrnych dejín. Paradoxne, z týchto návštev odchádzam s pocitom človeka, ktorý zažil niečo pekné a bol štedro obdarovaný.

Raz sme s ňou hovorili o žene, ktorá vyorala hlbokú brázdu v našom po-novembrovom živote. Aj ona ju pozná, hovorí, že si ju veľmi váži, potom si povzdychne:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Trápi ma, že ja som svoj talent zakopala.

Nie, drahá Zorka, nevšedným spôsobom si rozvinula vzácny talent:

lásku, ktorá sa o milovaného človeka dokáže verne starať.

Ladislav Lencz

Ladislav Lencz

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vášnivo rád sa učím, vďaka tomu sa necítim starý. Učím sa od svojej manželky, detí, vnúčat - aj tým, že píšem blogy. Veľa som sa naučil od svojich študentov a od ľudí iných názorov, včítane kritikov mojich blogov. Čo som pochopil, snažím sa odovzdať druhým - so striedavým úspechom. Od Ježiša sa učím najťažšej disciplíne: byť láskavým človekom a pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu